Viktig kulturpris til Groth og Vigeland

← FORRIGE OVERSIKT NESTE →
Viktig kulturpris til Groth og Vigeland

Viktig kulturpris til Groth og Vigeland

Billedkunstnerne Jan Groth og Tone Vigeland tildeles Anders Jahres Kulturpris for 2002 for "fremragende billedkunst", og mottar 400 000 kroner hver. De to har utpekt hver sin juniorprisvinner, henholdsvis maleren Thomas Ramberg og tekstilkunstneren Synnøve Øyen, som mottar 100 000 kroner hver.

Prisene for 2002 vil bli overrakt under en høytidelighet i Gamle Logen i Oslo torsdag 5. september. Med en million kroner er Anders Jahres Kulturpris den største æresbelønningen for kulturell innsats i dagens Norge.

Kulturprisen har vært utdelt siden 1990 og deles i år ut for trettende gang. Kulturprisen skal være en æresbelønning til norske eller utenlandske personer eller institusjoner som har gjort en fremdragende innsats fortrinnsvis for norsk kulturliv.

Tidligere er Anders Jahres Kulturpris blitt tildelt Asbjørn Aarnes og Nils Aas (1990), Mariss Jansons (1991), Benny Motzfeldt og Halldis Moren Vesaas (1992), Robert Levin og Stein Mehren (1993), Jakob Weidemann (1994), Ingrid Bjoner og Jan Garbarek (1995), Liv Ullmann, juniorpris til Gjertrud Jynge (1996), Arne Nordheim og Gordon Hølmebakk, juniorpris til Gisle Kverndokk og Cathrine Grøndahl (1997), Bergljot Hobæk Haff og Bentein Baardson, juniorpris til Nikolaj Frobenius og Herborg Kråkevik (1998), Leif Ove Andsnes, Solveig Kringlebotn og Truls Mørk (1999), Liv Dommersnes og Frans Widerberg, juniorpris til Andrea Bræin Hovig og Per Enoksson (2000), Knut Skram og Knut Ødegård, juniorpris til Kari Postma Sundan og Steinar Opstad (2001).

Prisutvalget består av Lars Roar Langslet (formann), Ole Bøhn, Bentein Baardson, Øyvin Fjeldstad og Nina Sundbye.

Jan Groth

Jan Groth (født 1938) er utdannet i København, der han debuterte i 1958. Først arbeidet han med maleri og grafikk, men i 1960-årene begynte hans banebrytende innsats med store gobeliner. Det siste tiåret har også han laget skulpturer.

Tegningen er det sentrale element i det meste av Groths kunst, "strekens dialog med flaten" - sort strek mot gråhvitt, eller hvit mot sort flate, i spenstige tegn-figurasjoner over en rolig bakgrunn. "Den rene strek står tilbake som en nervetråd. Streken er blitt en organisme, fortettet til kjerne", skriver Karin Hellandsjø, som har laget bok om ham. "Min kunst handler om stillhet og lys," har Groth selv sagt. Det er fremfor alt de monumentale teppene som har gitt Jan Groth internasjonal berømmelse, preget som de er av varm stofflig kvalitet i kontrast til streng linjeføring.

Jan Groth ble et stort navn i amerikansk kunstliv allerede i 1970-årene, og har bodd i New York helt til han i sommer flyttet tilbake til Norge. 1982-96 var han professor ved New York School of Visual Arts. I 1986 ble han som den hittil eneste nordiske kunstner beæret med en stor separatutstilling i Guggenheim-museet der. Verden over har han hatt store utstillinger, med Japan som et tyngdepunkt. I 2001 ble det vist en bred retrospektiv utstilling i Museet for samtidskunst i Oslo. Også i Norge har han utført monumentale utsmyknings-oppgaver (bl.a. sceneteppet i Det Norske Teatret, Norges Bank, Troldhaugen). I 1991 ble han tildelt den høythengende Prins Eugen-medaljen.

Tone Vigeland

Tone Vigeland (født 1938) har forlengst fått ry som en av verdens fremste smykkekunstnere. Hun ble utdannet ved Kunst- og håndverksskolen i Oslo (SHKS), arbeidet ved PLUS i Fredrikstad 1958-61 og startet eget verksted 1961. Tone Vigeland har vært sterkt opptatt av nye smykketyper og eksperimenterende bruk av edle metaller - for eksempel smykker som kombinerer hamrede spikere med sølv og gull. Allerede i 1980-årene vant hun internasjonal berømmelse for disse. Hennes arbeider er preget av sikker formsans og solid håndverk, men har alltid en kunstnerisk dimensjon som hever dem over det rent håndverksmessige. Hun vil at smykker skal være gode å bære - men også vakre å se når de ligger ubrukt, som kunstverker i seg selv. Høsten 2000 trådte hun også frem som skulptør gjennom en utstilling i Galleri Riis - et friskt skudd på den berømte Vigeland-stammen i norsk billedhuggerkunst. "Refleksene fra lysregien får det sitrende overflatespillet til å minne om solglitter over tung sjøgang", skrev Dagbladet om hennes skulpturer.

Vigeland-smykker inngår i de viktigste museer og samlinger verden over, og rekken av hennes utstillinger i utallige land er lang. Hennes til nå største retrospektive utstilling ble vist både i Norge, USA og Japan (1995-98). I 1996 ble hun utpekt som æresutstiller i København under feiringen av byens status som europeisk kulturby, fordi hun - som juryen uttalte - hadde satt en standard til inspirasjon for nye generasjoner. I 1988 ble hun tildelt den prestisjetunge Prins Eugen-medaljen.

Felles for Groth og Vigeland er at de lenge har hatt enda høyere stjerne i det internasjonale kunstliv enn i hjemlandet, selv om de opplagt regnes som sentrale skikkelser i ny norsk billedkunst. Begge er blitt dekorert med kommandørkorset av St. Olavs Orden, men Jahreprisen er den største kulturelle æresbelønning de hittil har fått i Norge. I 2000 hadde Groth og Vigeland en felles utstilling i Nordjyllands Kunstmuseum i Ålborg. Den skal nå også vises i Nordnorsk kunstmuseum, og blir åpnet i Tromsø 31. august -like før prisutdelingen.

Jan Groth pekte på maleren Thomas Ramberg (født 1973) som juniorprisvinner. Ramberg har nylig avsluttet gruppeutstillingen "Tendenser" i Galleri J.M.S. i Oslo. 15. juni åpnet han en annen gruppeutstilling i the Hunter College Times Square Gallery i New York. Thomas Ramberg er blant annet utdannet ved Statens Håndverk-og Kunstindustriskole (SHKS) (1993-98) og Statens stakademi (1996-2001). Han har også tatt en Master of Fine Arts ved Hunter College, City University of New York (1999-2002). I 1999 studerte han tre måneder med Jan Groth i New York.

Tone Vigeland pekte på tekstilkunstneren Synnøve Øyen (født 1974) som juniorprisvinner. Øyen har nylig hatt utstilling i München, "Talente 2002". Tidligere i år hadde hun utstillingen "4x tekstil" i Nordnorsk kunstnersentrum i Svolvær. Øyen debuterte på høstutstillingen på Kunstnernes hus i Oslo i 1998.

Synnøve Øyen arbeider med et forenklet uttrykk med minimale kontraster i farge og komposisjon. Hennes intensjon er å veve flater som gir en opplevelse av helhet, stillhet og ro.

Vennlig hilsen ANDERS JAHRES HUMANITÆRE STIFTELSE Anne-Merethe Lie Solberg